Rehberlik Birimi

Rehberlik Birimi Hakkında.

18.12.2019 1763

Bu birimin görevleri şunlardır:

Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği'nde belirtilen görevlere ilave olarak rehberlik öğretmeninin görevleri şunlardır:

·         Her eğitim programı sonunda süreç ile ilgili verileri tasnif etmek, raporlaştırmak, değerlendirmeleri yapmak, değerlendirme raporlarını öğretmenler kuruluna sunmak.

·         BİLSEM öğrenci ve velileriyle bireysel görüşmelerde bulunmak.

·         Uyum eğitim programı sürecinde velilere BİLSEM'in tanıtımını yapmak.

·         Veli ve öğrencinin devam ettiği okul arasında iletişim ve iş birliğini yürütmek.

·         Velilere aile eğitimi seminerleri vermek.

·         Danışman rehber öğretmenlerin sorumlu olduğu öğrencileri belirleyerek öğrencilerle ilgili yapılan gözlem sonuçları ile öğretmenlerin teklifleri doğrultusunda öğrenci gruplarını yeniden oluşturmak.

·         Mezunların izlenmesine yönelik iş ve işlemleri yürütmek.

·         BİLSEM müdürünün verdiği diğer görevleri mevzuatına uygun olarak yapmak.

 

Bizden Hangi Konularda Destek Alabilirsiniz?

Bireysel Rehberlik

Rehberlik ya da psikolojik danışma hizmetinin bir kişiye verilmesidir.

Danışan ve uzmanın beraber çözebileceği problemler için başvurulan temel yöntemlerden biridir. Danışanın, problem veya problemlerini bireysel çerçevede ortaya koyması, .uzmanın bunu birebir ele almayı tercih etmesi ve ortaya konan problemlerin buna elvermesi durumunda uygulanır. Bireysel çerçevedeki problemlere örnek olarak; kendini ifade etmede güçlük, uykusuzluk, performans kaygısı, kaygılar ve korkular gibi konular gösterilebilir.

Grup Rehberliği

Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetinin bir seferde birden çok kişiye verilmesidir.

Ortak bir tema çerçevesinde bir araya gelen kişilere yönelik, genellikle birden fazla uzman tarafından uygulanan bir modeldir. Ortak temalara örnek olarak uçuş korkusu, alkol ve madde bağımlılığı, yas, cinsel istismar, panik problemleri, sosyal kaygı, utangaçlık gibi konular gösterilebilir. Bu modelde paylaşım esastır. Kişiler, ortak sorunlar çerçevesinde birbirlerine destek olup, sorunlarına yönelik çözümleri birlikte oluşturup yaşamlarına geçirirler.

Uyum Sağlayıcı Rehberlik

Sınıf ortamında sorun öğrencilerin ya da sorunlu  öğrencilerin sınıfa adaptasyonunu sağlamada kullanılabilir. Utangaç içine kapanık, kavgacı, aşırı rahat, hiperaktif, öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler bu rehberlik alanı içinde yardım görebilir ya da başka  tedavi yöntemlerine başvurmaları için yönlendirilebilir.

Bu rehberliğin fonksiyonu problemli öğrencilere tedavi vermek olmaktır.

Eğitim kurumlarında, uygulanacak rehberlik programlarında  uyum sorunu gösteren bazı sorunları olan bireyler göz ardı edilmez  rehberliğin temel işlevlerinden biride bu bireylerin uyum sorunlarını bulup  incelemek böylelikle bireylerin uyum sağlayıcı davranışlar geliştirebilmelerini için gereken önlemleri  alabilmektir. Okuldaki  görevli davranışlar   uyum sorunlarını  bireyi teşhis ve terapötik  teknikleri kullanarak. Psikolojik danışma yaparak  tanıyıp ortaya çıkarabilirler.*

            Yöneltici Rehberlik

Nasıl ki trafiği  kilitlenmemesi için yönlendiren bir trafik polisi varsa. Eğitimde de  öğrencilerin karar vermede zorlandığında yardım eden bir servis vardır; buda yönlendirici servistir.

·         Meslek seçimi.

·         Alan seçimi

·         Katılacağı faaliyet seçimi.

Seçeceği arkadaş grubu gibi daha birçok alanda bireyin kargaşaya düştüğü durumlarda yardım etme sürecidir.

Bireylerin  bireysel özelliklerinin birbirinden farklı olduğunu ve bu farklılıkların geliştirile bileceğini  ve yöneltilebileceğini savunur. Rehberlik bu işlevini  hem bireylerin özelliklerini hem de toplumun insan gücü ihtiyacını dikkate alarak yapar özelliklede bireylerin gelecekte mutlu doyumlu bir hayat sürmeleri için gerekli yöneltici  hizmet verilmelidir.

            Ayarlayıcı Rehberlik

İhtiyaçlara cevap veren, öğrenciyi merkeze alan, çağın standartlarını yakalamış, yeniliğe gelişmeye açık, toplumun beklentilerini öğrenci davranışıyla örtüşür duruma getirmiş program hazırlanmasında program geliştirmecilere yardımcı olacak  bir hizmettir.

Program yapımcılar ve eğitim planlayıcılarına yardımcı olur. Gençlerin ilgilerini  yeteneklerine gereksinimlerine  uygun eğitim faaliyetlerini hazırlanmasında  görev alan yetkililere  gerekli bilgileri sunar eğitim kurumlarındaki danışmanlar  öğrencililerin sorunlarını  bireysel niteliklerini gereksinimlerini  koşullarını  özlemlerini   istek ve değerlerini  gelecekte karşılaşabileceği sorunları  en iyi tanıma olanağına sahiptirler. Bu nedenle  bireyleri tanıma değerlendirme ve izleme  yoluyla topladıkları bilgileri rahatlıkla  program yapımcılarının  geliştiricilerin  hizmetlerine sunabilirler ve böylelikle program çeliştirme ve iyileştirmede.

            Geliştirici Rehberlik

Rehberliğin geliştirici işlevi gelişimsel rehberlik anlayışının ortaya çıkışıyla  belirginleşmiştir. Bir gelişim dönemini yaşayan birey ya da öğrencinin  bu dönemi ne kadar   uygun ve  başarılı yaşarsa ardından gelecek  dönem ve gelişim dönemlerini  de başarıyla  yaşayacağı anlayışını taşıyan bu anlayış  okul rehberlik programında  bireylerin gelişim dönemlerini dikkate almayı  gerekli kılmıştır  bireyin en iyi şekilde gelişmesini sağlayacak  yaklaşımların  düşünce ve davranışların  eğitim kurumlarında  yerleşmesini sağlamak ve gelişimleri engelleyen faktörleri ortadan kaldırmak  için yapılan  tüm etkinlikler ve çabalar  rehberliğin geliştirici işlevi olarak görülür.

             Önleyici Rehberlik

Sorun davranış ortaya çıkmadan engellemek amaçtır. Bu amacı gerçekleştirmeye yönelik faaliyetler bütünüdür.

Rehberliğin önleyici işlevi  özellikle bazı olumsuz durumların ortaya çıkmasından  ve bu durumların  birey üzerinde yaratacağı  olumsuz sonuçları görülmeden  önlemesini vurgular. Örneğin; kalabalık sınıflarda ortaya çıkan disiplin sorunlarını  önleme konusunda bazı ön çalışmalar yapılabilir. Eğitim kurumlarında  demokratik ortamların oluşturulması sınıflarda ve okulda  disiplin ve özgürlüklerin  dengeli bir şekilde  yaşanması için yapılan çalışmalar ve olumsuzlukların ortaya çıkmadan  önlenmesi rehberliğin  önleyici işlevini göstermektedir.

Tamamlayıcı Rehberlik

Öğretim etkinlikleri tamamlama  amacı güder. Okulda yürütülen eğitim öğretim etkinliklerini  yeterli düzeyde verimli olabilmesi için ve amaçlara ulaşılabilmesi için rehberlik hizmetleriyle birlikte  gerçekleştire bilmesi gerekmektir. Bunu sağlayabilmek içinde  eğitimcilerin  öğretim hizmetlerini yürüten  öğretmenlerin  rehberlik bilgileriyle donatılmaları  özelliklede gelişimsel  rehberlik  anlayışını  kavramaları gerekmektedir.

Herhangi bir rehberlik uygulamasında  bu işlevleri farklı ölçülerde görebilmenin  mümkün olduğudur  çünkü hedef tüm bu  işlevlerin  farklı gereksinimleri  karşılamaya yönelik olmasıdır.

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK ÇEŞİTLERİ

Mesleki Rehberlik

Öğrenim seçimi, meslek seçimi ve eş seçimi hayatın üç önemli kararıdır. Bu üç karar, bireyin hayat tarzını ve bütün hayatının akışını etkiler. Ancak gençlerin çoğu temel eğitimi ya da orta öğretimi bitirip, meslek seçme konusunda karar verme durumunda kaldıkları zaman şaşkınlığa düşmekte ve çoğu kez bütün hayatlarını geçirecekleri uğraşı alanları seçimlerini tesadüflere bırakmaktadır.

Doğru ve gerçekçi bir seçim yapılabilmesi için bireyin kendi yetenekleri ile ilgi duydukları meslekler hakkında etraflıca ve objektif yapılan incelemeler sonucunda edinilmiş bilgilere sahip olması gerekir. Duygusal etmenlerle yapılan bu tür tercihlerin sonunda birey hayal kırıklığı ve küçüklük kompleksi bekler.

Mesleki rehberlik türlü meslekleri tanımaları ve kendi kişisel özelliklerine uygun olan mesleği seçmeleri, mesleklere hazırlanmaları ve mesleklerde gelişmeleri amacı ile bireye yapılan yardım olarak tanımlanabilir. Nitekim mesleki rehberlik kavramını ilk kez kullanan parsons (1909) bu kavramı bir meslek için hazırlamada, mesleğe giriş yollarını aramada, mesleği seçmede, etkili ve başarılı bir meslek adamı haline gelmede bireylere dönük bir yardım süreci olarak belirtmiştir.

Mesleki rehberlik çalışmalarının aşamaları

Öğrencileri tanıma:

Öğrenciyi tanırken dikkat edilecek hususlar şunlardır: fiziksel özellikler, kişisel özellikler, akademik özellikleri ve sosyal şartlardır.

Mesleklerin incelenmesi:

Meslekler incelenirken şu sorulara yanıt aranır: mesleğin esasını oluşturan işin özellikleri nelerdir? , çalışma ortamıçalışma koşullarıçalışanda aranan nitelikler ,meleğe giriş için sınırlamalarmeslekte personel ihtiyacı.

 

Kişisel Rehberlik

Kişisel –psikolojik sorunlar ile ilgili rehberlik fikri, ruh sağlığı hareketi ile doğmuştur. Kişisel rehberlik problemler ile ilgili rehberlik,  yalnız bireyin kendine alması ve bulmasına yardım etmek ile yetinmez. Özel yeteneklerin erken bulunup çıkartılmasına ve bu yeteneklerin gerektirdiği şekilde gelişmesine yardım eder. Bu sebeple, her öğrenim seviyesinde, öğrencilerin kişisel ve sosyal ihtiyaç ve problemlerini saptamak, rehberlik ve danışma programının yapacağı temel işlerden biridir.

Öğrencinin kişisel-psikolojik problemlerini şu alanlarda toplamak mümkündür:

·         Beden ve sağlık ile ilgi problemler

·         Başkaları ile ilişki, boş zaman faaliyetleri gibi sosyal ilişki problemleri

·         Marazi korkular ve endişeler

·         Kendine güvenememek gibi heyecansal hayat ile ilgi problemler

·         Cinsiyet, aşk ve evlenme ile ilgili problemler

·         Parasal sorunlar

·         Ahlak kuralları, din ve idealler ile ilgi sorunlar

Orta dereceli okullardaki çocukların beden, coşku ve toplumsal sorunları yanında derslere iyi hazırlanmama ve meslek yahut okul seçme sorunları da vardır. Okulun rehberlik programı, bunları da ele almalıdır. Bu konulara da öğrencileri aydınlatıcı önlemler zamanında alınmalıdır.

c) Eğitsel rehberlik

Bireyin eğitim ve öğretim çalışmalarında karşılaştığı güçlükleri gidermek amacı ile yapılan etkinliklerin tümüne denir.

Eğitsel rehberlikte ele alınacak konular:

·         Seçmeli derslerin seçimine yardım etmek

·         Verimli çalışma yolların öğretmek

·         Öğrenme güçlüklerini gidermek

·         Öğretim alanlarını tanıtmak

·         Ders dışı etkinlikleri tanıtmak

Yukarıda ele alınan rehberlik konularını okulda gereği gibi uygulanması, öğrencilerin başarılarını yükseltecektir. Yeter ki bu konular gerçekten bir sorun olarak görülsün ve üzerinde durulsun.